vineri, 20 noiembrie 2009

Maestrul scenei, Gheorghe Dinică

O viață petrecută în lumina reflectoarelor, peste 70 de filme și zeci de piese de teatru jucate pe cele mai mari scene din România.
Remarcabilul actor Gheorghe Dinică s-a născut la 1 ianuarie 1934 într-o mahala bucureșteană. A fost un copil liber, năzdrăvan, curios și mai degraba crescut de stradă și de prieteni decât de familie. Șansa l-a ajutat să ajungă repede in preajma scenei, jucând cu o trupă de amatori zeci de personaje. „M-am suit pe scenă și parcă eram acolo de când lumea” spunea maestrul.

Viața pe scenă

În 1961 a absolvit Institutul de Artă Teatrală și Cinematografică București, iar doi ani mai târziu juca în primul său film, „Străinul”.
A dat viață mai multor roluri de dramă sau de comedie, reușind să întruchipeze într-un mod firesc cele mai diverse personaje. I-am putut admira voiciunea, profunzimea, ironia sau umorul de mahala. “Asta e misiunea mea- să o duc și să fac tot ce pot mai bine. Tot ce am făcut de-a lungul vieții am făcut din dragoste pentru profesie și pentru oameni. Și acum, când văd că oamenii mă apreciază mă simt răsplătit din plin”.- Gheorghe Dinică. Memorabile rămân rolurile din “O noapte furtunoasă”, “Take,Ianke și Cadâr ”și “Ultimă oră”. Întrebat despre cele mai dragi roluri Dinică a răspuns “toate rolurile mi-au fost dragi pentru că fiecare personaj inseamnă puțin din mine”.
A avut roluri de prim-plan în filme realizate de mari regizori români “Felix și Otilia”(1971), “Orient Expres”(2004) și “Supraviețuitorul”(2008). Pentru prestaţiile sale cinematografice, artistul a fost distins cu nouă premii, printre care şi unul pentru întreaga carieră, acordat la Festival de Film Internațional Transilvania în anul 2004. În 1999, a fost recompensat şi cu Premiul de Excelenţă al Uniunii Teatrale din România (UNITER), iar anul trecut a primit Titlul de Doctor Honoris Causa, din partea Universităţii Naţionale de Artă Teatrală şi Cinematografică (UNATC).
Și-a manifestat talentul artistic și în muzică. Dinică a lansat “Cântece de petrecere”1 și 2, “Romanțe”și “Parol că te iubesc” în colaborare cu Ștefan Iordache și Nelu Ploieșteanu. Maestrul Gheorghe Dinică spunea despre cântecele pe care le interpreta că "vin din inimă", însă piesele dragi sufletului său sunt "Sunt vagabondul vieţii mele", "Mica serenadă" și "Căsuţa noastră".

Gheorghe Dinică – omul

Aparent un burlac convins dedicat trup și suflet scenei, și-a găsit jumătatea la vârsta maturității. La 60 de ani, Dinică a cunoscut-o, din pură întâmplare, pe viitoarea sa soţie, iar in 1996 s-a casatorit cu Gabriela Georgeta, despre care obișnuia să spună ca ”a făcut ordine în dezordinea existenței mele.”
Actorul suferea de mai multe afecțiuni cronice, inclusiv de maladia Alzheimer, o afecțiune a creierului, care se manifestă prin tulburări de memorie si tulburări de comportament. Cu toate acestea, actorul a continuat să joace în diferite producții de teatru și film, impecabil.
Acum românii plâng dispariția maestrului. Prietenii și colegii de scenă nu își pot imagina teatrul fără Dinică și talentul său inegalabil. “Odată cu Gheorghe Dinică, o parte din mine a murit” spune Marin Morar despre prietenul său de suflet, iar Florin Piersic îi laudă talentul “A fost un actor excepțional, un artist fără pereche”
Gheorghe Dinică a devenit o emblemă a teatrului și a cinematografiei romănești. Rămân în urma lui replici celebre precum “Nu trage dom` Semaca, sunt eu Lăscărică” și amintirea unui mare actor.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu